Hoe haal je meer uit je LinkedIn profiel?

In een van mijn eerste blogs heb ik al eens geschreven over het belang van LinkedIn en social media in het algemeen. Daar schreef ik dat ik in mijn volgende blog zou schrijven over praktische tips van LinkedIn. De volgende blog is het niet geworden, dan maar 9 maanden later ;)!

Eerst wat statistieken over LinkedIn

In mijn blog destijds schreef ik dat er in Nederland officieel 2 miljoen leden zijn op LinkedIn. Dit is op dit moment gestegen naar ruim 3,1 miljoen. De afgelopen 3 maanden zijn er ruim 140.000 nieuwe profielen aangemaakt. Ruim 25% van de bevolking in Nederland boven de 15 jaar is actief op LinkedIn. De gemiddelde leeftijd op LinkedIn is 41 jaar. En de doelgroep bestaat voornamelijk uit beslissers.

Het principe van LinkedIn

LinkedIn is een zakelijke netwerksite. Je hebt een eigen profiel wat gezien kan worden als online CV. Het doel is om je zakelijke netwerk te onderhouden en dit uit te breiden met nieuwe contacten. Je kan zo in contact blijven met oud-collega’s en –studiegenoten. Je kan interessante groepen volgen over een bepaald onderwerp, vacatures zoeken en plaatsen, collega’s aanbevelen, maar ook het verleden van nieuwe sollicitanten bekijken. Een veelzijdig online zakelijk netwerk dus. Is dit voldoende om je te enthousiasmeren voor LinkedIn?

Tips voor je LinkedIn profiel

Het enige wat veel mensen doen op LinkedIn is het accepteren van nieuwe contacten, maar er is dus zoveel meer mogelijk. Daarvoor moet je wel een goed ingericht en volledig profiel hebben.

Enkele tips:

  • Taal van je profiel: veel mensen hebben het profiel in het Engels getypt, waarom eigenlijk? Wil je alleen een Nederlandse doelgroep bereiken, typ je profiel dan ook gewoon in het Nederlands. Trek je niets aan van de Engelse omschrijvingen (Current, summary, specialties, etc) in LinkedIn. Alleen als je een internationaal georiënteerd netwerk hebt is het zinvol om je profiel in het Engels te typen.
  • Naam: Vul hier alleen je volledige naam (voornaam + achternaam) in, zonder verdere toevoegingen zoals je mobiele nummer of e-mailadres.
  • Profielfoto: een belangrijk herkenningspunt van je profiel is natuurlijk je profielfoto. Zorg dat deze dan ook goed herkenbaar is voor je (potentiële) netwerk. Kies een zakelijke foto waar de focus ligt op je hoofd. Gebruik een foto waar je in de camera kijkt. Gebruik geen foto van je gehele lichaam, geen vakantiefoto’s, geen foto waar je met meerderen op staat, geen foto met je kinderen.
  • Headline: ook de headline is een heel belangrijk onderdeel van je profiel. Je headline is de tekst direct onder je naam op je profiel. Deze headline komt ook terug in de zoekfunctie van LinkedIn. Denk vanuit je doelgroep en plaats duidelijk wat je functie inhoudt en wat je bezig houdt. De headline ‘Directeur van Notabilis’ zegt niets en is onduidelijk, maar de headline ‘Eigenaar reclamebureau Notabilis in Nijverdal. Interesses: webdesign, zoekmachine optimalisatie, Joomla, social media’ geeft direct aan wat Notabilis is en wat mij binnen het bedrijf bezig houdt.
  • Website: Binnen je profiel heb je de mogelijkheid om drie van je websites te tonen. Dat kan de bedrijfswebsite zijn, maar ook een link zijn naar je blog, twitter, facebook etc. Veel bedrijven hebben er staan ‘Company website’. Maar wat zegt dit nou over de website? Personaliseer de namen van je websites door bij Websites (edit profile) niet te kiezen voor ‘Company website’, maar voor ‘Other:’. Bij de omschrijving zet je dan bijv. je bedrijfsnaam en bij URL vul je gewoon de URL van je website of webpagina in.
  • Opleiding en werkervaring: Vul bij opleiding (education) al je opleidingen, trainingen, cursussen in die je hebt gevolgd vanaf de middelbare school. Deze laten zien dat je je continue ontwikkeld en dat je leergierig bent. Bij werkervaring (experience) vul je de banen in die je hebt gehad, dit mogen ook bijbaantjes zijn. Geef daarbij een korte, goede omschrijving. Dit alles maakt het gemakkelijker dat je gevonden wordt door oude bekenden. Belangrijkste tip: lieg niet over je opleiding en werkervaring.
  • Public profile: Verander je Public profile in je eigen naam, op die manier word je in LinkedIn en in Google goed gevonden op je eigen naam. Ook kan je die URL gebruiken op je visitekaartje en je e-mail handtekening.
  • Twitter: plaats niet al je tweets door op LinkedIn. Je kan er in de instellingen voor kiezen alleen tweets te plaatsen die de hashtag #in bevat. Wanneer je alle tweets doorplaatst vervuil je de pagina’s van je connecties, met als gevolg dat mensen gaan ‘ontvrienden’.
  • Persoonlijke uitnodiging: Wanneer je iemand aan je netwerk wilt toevoegen schrijf dan altijd een persoonlijk berichtje in de uitnodiging. Dus nooit: I'd like to add you to my professional network on LinkedIn. Dat is veel te onpersoonlijk en nietszeggend.

Al deze tips vormen een goede basis van een goed LinkedIn profiel. En ga niet alleen mensen accepteren, ga ook op zoek naar leads en gebruik mensen uit je eigen netwerk om binnen te komen bij andere bedrijven. Heb je na al deze tips nog steeds vragen over je LinkedIn profiel kom dan eens op de koffie bij Bart Online dan kan ik het nog verder uitleggen. Ook mag je je vragen e-mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Interessant artikel? Deel het!

Vond je dit artikel interessant en waardevol? Delen wordt gewaardeerd. Of laat hieronder een reactie achter.