Wat zegt men over je merk / bedrijf op Social Media

Het aantal mensen dat actief is op Social Media groeit nog steeds. Elke maand neemt het aantal enorm toe wereldwijd, maar ook zeker in Nederland. Het is voor je bedrijf of merk essentieel om te weten wat er over je merk of bedrijf gezegd wordt op de verschillende Social Media platformen. Het is namelijk desastreus voor je merk of bedrijf als je op Social Media met de grond wordt gelijk gemaakt en jij hier niets van weet en er dus niet op kan reageren.

Vergelijk het klagen over een merk of bedrijf op Social Media als de verhalen op een verjaardag over een slecht bedrijf of product. Alleen gaat het op Social Media veel en veel sneller. Naar mijn inziens is het voor bedrijven dus zaak om te monitoren wat er over hen gezegd wordt op Internet.

Daar zijn een aantal tools voor die wij bij Bart Online gebruiken. Een aantal leg ik hieronder kort uit.

Google Alerts

Google Alerts heb ik in een eerdere blog al eens uitgelicht. Samenvattend: "Google Alerts zijn meldingen die je via e-mail en / of RSS binnenkrijgt over zaken waar jij geïnteresseerd in bent. Deze meldingen zijn zelf in te stellen. Bij Google Alerts vul je het zoekwoord in waar jij meldingen over wilt krijgen."

Je kan daar je bedrijfsnaam of merknaam invullen, maar ook diensten of producten die je aanbiedt. Verder kan je invullen of alleen de beste resultaten getoond worden of dat alle resultaten worden getoond. Daarnaast kan je invullen hoe vaak je een melding wilt ontvangen. Wordt er veel over je merk of bedrijf geschreven op het Internet is het verstandig om elke dag een melding te ontvangen, zodat je snel kan reageren op eventuele negatieve reacties.

TweetDeck

TweetDeck is gratis software om op je computer Twitter monitoren. Je kan er snel twitterberichten mee plaatsen, maar ook krijg je een snel overzicht van @replies of direct messages. TweetDeck kan je trouwens niet alleen gebruiken voor Twitter, je kan er ook je Facebook en LinkedIn mee monitoren.

Maar wat daarnaast nog meer interessant is dat je via een aparte kolom in TweetDeck kan bekijken wat er over je merknaam of bedrijfsnaam wordt gezegd op Twitter. Ook kunnen dit andere zoekwoorden zijn die aansluiten bij je product of dienst. Zo volg ik in TweetDeck met een hashtag wat er over webdesign en Joomla wordt gezegd. Wanneer interessant of nodig kan ik daar direct op reageren.

SocialMediaCheck.nl

Een andere leuke Nederlandse tool is socialmediacheck.nl. Het enige wat je hier hoeft te doen is het invullen van je merknaam of productnaam. De tool gaat dan interessante zoekresultaten ophalen en laat zien wat er op de Nederlandse social media platformen over je merk of product wordt gezegd. Het laat onder andere zien wat er in blogs, op Hyves, op Twitter, op Facebook en op LinkedIn over je wordt geschreven.

Bij deze tool kan je net als bij Google Alerts instellen dat je updates per e-mail krijgt, met de aanvulling dat je informatie wilt ontvangen over wat er over je concurrenten wordt gezegd.

Gebruik jij nog andere tools? Laat het ons dan weten en we duiken er in! Of wil je meer uitleg over bovenstaande tools, laat het dan ook even weten.

Interessant artikel? Deel het!

Vond je dit artikel interessant en waardevol? Delen wordt gewaardeerd. Of laat hieronder een reactie achter.