Google+ is wereldwijd open

“Internetbedrijf Google heeft zijn sociale netwerk Google+ dinsdag wereldwijd opengesteld, zo maakte Google vorige week bekend. Het concern wil de concurrentie aangaan met rivaal Facebook.

Internetters met een Google-account hoeven zich alleen aan te melden om lid te worden van Google+. Internetgebruikers zonder account moeten er een aanmaken, voordat ze lid kunnen worden.

Google lanceerde het sociale netwerk 3 maanden geleden om de concurrentie aan te gaan met het populaire Facebook. Google+ draaide sindsdien op proef.”

Bovenstaand bericht stond afgelopen week in de media. Een tijd terug ben ik al uitgenodigd om Google+ uit te proberen en ik was ook zeer benieuwd naar het nieuwe project van Google, maar ik had ook gelijk veel vragen. Zou het ze eindelijk lukken om te slagen met een ‘sociaal netwerk’? Gaat Google+ de concurrentiestrijd winnen van Facebook en Twitter? Is het überhaupt een concurrent van Facebook of Twitter of eerder een aanvulling? Wat is het doel van Google van Google+?

Niet op alle vragen heb ik al een antwoord, maar ik wil in mijn blog wel kort ingaan op Google+. Wat is het en wat is de toegevoegde waarde van Google+?

Wat is Google+?

Google omschrijft Google+ zelf als een project en niet als product. Het is niet alleen maar een profielpagina waar jij je foto’s en statusupdates plaatst, maar het gaat veel verder. Volgens Google zal Google+ impact hebben op heel Google en je zoekgedrag. En dan gaat het vooral om personalisatie en integratie.

Het doel van Google is om je uiteindelijk een gepersonaliseerd web te bieden. Een voorbeeld: ik ben in Google op zoek naar een nieuwe ontwikkeling over zoekmachine optimalisatie, dan wil ik ook dat daar resultaten staan die relevant zijn voor mij. Nog beter is het dat daar artikelen tussen staan die door bekenden van mij of SEO experts zijn aanbevolen.

Om dat te kunnen realiseren heeft Google veel informatie nodig van mensen. Google heeft al veel data verzameld, maar ze hebben ook sociale data nodig. Vandaar het sociale netwerk Google+.

Functionaliteiten van Google+

In je profiel vul je algemene zaken in zoals je die ook op Facebook zou plaatsen, zoals leeftijd, werkervaring, opleiding, etc. Het leuke van Google+ is dat je zelf kan bepalen welke informatie je aan wie wilt laten zien, aan iedereen of aan een specifieke groep.
Deze functionaliteit (‘Kringen’ of ‘Circles’) vind ik persoonlijk een toegevoegde waarde van Google+. Je kan in je profiel groepen (Kringen of Circles) aanmaken. Mensen waar jij vrienden mee bent of mensen door wie je uitgenodigd wordt kan je zodoende indelen in groepen.

De standaard groepen zijn Vrienden, Familie, Kennissen, Volgen, maar dit kan je zelf uitbreiden. Je kan in je profiel aangeven wat iedereen mag zien. Wil je bijv. niet dat mensen uit je kring Volgen zien dat je een relatie hebt dan kan je dat aangeven.

Maar ook bij het plaatsen van je updates kan je aangeven welke groepen die update mogen zien. Zo kan je in Google+ zakelijk en privé gescheiden houden. Een groot voordeel. Op Facebook heb ik bijv. ook klanten die mij volgen, terwijl ik Facebook voornamelijk privé gebruik. Mijn zakelijke klanten hoeven niet alles te weten wat ik bijv. in het weekend doe. En dit kan je met Google+ met kringen dus afschermen. Naast je profiel en statusupdates kan je ook je foto’s en video’s zo ordenen.

Naast bovenstaande functionaliteit kan je chatten in Google+ en met de functie Hangouts kan je via webcam chatten met een of meerdere mensen. En als je even geen zin hebt om serieus te zijn kan je zelfs allerlei spelletjes spelen op Google+.

Google +1 button

Misschien heb je de +1 button van Google al wel eens gezien in de resultaten van Google of op externe websites. Wanneer je een interessant artikel ziet dat je wilt tonen op je profiel of wilt aanbevelen aan je connecties kan je op die button klikken. Dit artikel verschijnt dan op je profiel. Je moet dan wel aangemeld zijn bij Google.

Wanneer je nu in Google zoekt op je aanbevolen link dan staat er (wanneer je bent ingelogd bij Google) onder het resultaat je profielfoto met de tekst dat je dit artikel gedeeld hebt.
Veel interessanter is het als een connectie een artikel heeft gedeeld, dan staat de profielfoto van je connectie onder het artikel. En als veel connecties een artikel aanbevelen kan het voor jezelf ook interessant zijn om dat artikel te lezen.

Op het eerste gezicht is mijn conclusie dat Google+ een grote rol kan gaan spelen. De vraag is echter of mensen het ook interessant genoeg vinden ten opzichte van andere social media en of mensen zoveel data willen prijsgeven aan Google.

Heb jij al kennis gemaakt met Google+ en wat zijn je ervaringen? Of ben jij door deze blog nieuwsgierig geworden, maak dan snel een account bij Google. Wanneer je dat al hebt kan je je hier aanmelden. En voeg dan natuurlijk mij toe tot je Google+ kringen.

Interessant artikel? Deel het!

Vond je dit artikel interessant en waardevol? Delen wordt gewaardeerd. Of laat hieronder een reactie achter.