Wat zijn de mogelijkheden van een Facebook Fanpage voor bijvoorbeeld bedrijven?

Steeds vaker zie ik dat bedrijven, verenigingen en stichtingen een profiel (gebruiker) aanmaken op Facebook. Maar is het gebruik van een profiel wel de juiste manier voor deze doelgroep? Mijn mening is van niet. En mag het eigenlijk wel van Facebook? In deze blog probeer ik dit verder toe te lichten. Wat is eigenlijk het verschil tussen een profiel en een fanpage en wat zijn de voor- en nadelen van een fanpage ten opzichte van een gewoon profiel.

Het aanmaken van een profiel voor een bedrijf wordt in principe niet toegestaan door Facebook. De kans bestaat zelfs dat Facebook je profiel verwijderd. Daarnaast kan je met een Facebook profiel maximaal 5.000 vrienden toevoegen. Wat is dan wel de oplossing voor bedrijven? De Facebook Fanpage.

Met een fanpage zorg je er voor dat mensen (met een Facebook profiel) je fanpage leuk gaan vinden, ze worden fan van bijv. je bedrijf, vereniging of band.

Voordelen Facebook pagina

Enkele andere voordelen op een rij:

  • Met een fanpage kan je statistieken bekijken. Je kan bijv. het verloop in aantal fans (aantal likes) volgen, kijken waar mensen over praten en je kan zien wat het bereik is van je berichten.
  • Met je Facebook fanpage kan je adverteren op Facebook. Je kan zelf bepalen welke doelgroep je wilt bereiken en voorkeuren aangeven, zoals locatie, interesses, opleiding en werk.
  • Je fanpage is te indexeren door zoekmachines. Belangrijk dus voor je zoekmachine optimalisatie. Je persoonlijke profiel wordt niet geïndexeerd door zoekmachines.

Eigenlijk heb je als bedrijf geen keuze om te kiezen tussen een profiel of fanpage, dus heeft het ook niet veel zin om in te gaan op de weinige nadelen van een fanpage, maar 1 wil ik wel delen met jullie:

  • Het nadeel van een Fanpage is dat deze beheerd moet worden door een profiel van een persoon. Applicaties die je installeert op je Fanpage kunnen dan ook terugkomen op je profielpagina en dat is niet altijd wenselijk.

Nieuwe ontwikkelingen Facebook fanpage

Afgelopen week berichtte Facebook in de media over de nieuwe ontwikkelingen voor een Fanpage. Een van de grootste uitbreidingen is de vernieuwde timeline. In die tijdlijn kan je ontwikkelingen en mijlpalen van je bedrijf melden. Zo heeft de fanpage van Coca Cola een tijdlijn die doorgaat tot 1886 (het jaar van oprichting).
Hieronder een korte opsomming van andere aanpassingen:

  • Op je Fanpage kan je nu gebruik maken van een grotere coverfoto (851 x 315 pixels). Je kan met de coverfoto je bedrijf beter branden. Echter mag je de coverfoto niet gebruiken om bezoekers aan te sporen je fanpage te liken, zoals je eerder kon met een aparte non-like landingspagina.
  • Je kan meer interactie creëren met je fans. Je kan met de nieuwe indeling privéberichten sturen naar je fan, dat verhoogt interactie en zo wordt het persoonlijker.
  • Verbeterde profielicoon. Je kan nu een aparte profielicoon plaatsen. Op de oude fanpages werd er een element geplaatst uit de profielafbeelding die aan de linkerkant stond. Je profielfoto mag 125 bij 125 pixels zijn.
  • Berichten vastzetten in je timeline. Je kan berichten 7 dagen vastzetten aan de bovenkant van je fanpage. Zodoende kan je acties onder de aandacht brengen zonder dat ze zakken in de tijdlijn.

Zijn er ook nog nadelen vaan de nieuwe indeling? Ik heb nog wel een aantal nadelen gevonden, maar enkele zullen vast opgelost worden.

  • Je kan geen landingspagina meer instellen op je nieuwe fanpage. Eerder kon je bepalen welke tab geopend moest worden bij het openen van de pagina om je bezoekers te stimuleren om fan te worden. Mensen komen nu dus altijd op je timeline binnen.
  • Eerder stonden alle tabs in het linkermenu van je fanpage. Nu staan de tabs onder de coverfoto, maar zijn niet alle tabs direct zichtbaar (de iconen van tabs zijn echter wel groter en deze kan je aanpassen).
  • De apps in Facebook zijn gebouwd voor de oude indeling met een breedte van 520 pixels. Deze zijn nu nog niet aangepast naar het nieuwe formaat van 810 pixels. De apps werken wel, maar je hebt nu wel heel veel witruimte op de pagina's van de apps.

Vervolgstappen voor je fanpage?

Als paginabeheerder heb je tot 30 maart 2012 de tijd om je fanpage op de nieuwe manier in te richten. Op die datum word je Fanpage automatisch omgezet naar de nieuwe vormgeving.

Benieuwd hoe je een Fanpage aanmaakt of hoe je je profiel om kan zetten naar een fanpage? Neem dan contact op met ons en mogelijk kom ik er in een volgende blog op terug.

Interessant artikel? Deel het!

Vond je dit artikel interessant en waardevol? Delen wordt gewaardeerd. Of laat hieronder een reactie achter.