‘Praat op Facebook niet alleen over jezelf’

Deze week ben ik bij een bijeenkomst geweest van Social Media Club Enschede. De avond had als thema Facebook Marketing met Peter Minkjan van Likeconomics (Nederlandstalige blog over Facebook Marketing) als spreker. Peter Minkjan is naast oprichter van die blog ook auteur van het boek ‘Scoren met Facebook Marketing’.

Het eerste (algemene) advies van Peter aan de volle zaal was om actief te gaan bloggen. Zeker wanneer je ondernemer bent. Met een blog genereer je traffic naar je website en kan je jezelf profileren als expert. Aangezien mijn laatste blog al weer van een tijd terug is, ook van mijn kant weer eens een blog ;-). In een eerdere blog heb ik ook al eens geschreven over de mogelijkheden van Facebook voor bedrijven. In deze nieuwe blog bespreek ik enkele besproken feiten en misvattingen over Facebook Marketing en geef ik enkele do’s en dont’s voor het zakelijk gebruik van Facebook.

Misvattingen en feiten over gebruik Facebook

  • Facebook profiel vs. Facebook pagina
    Een Facebook profiel is voor een privé persoon en een Facebook fanpage is voor een organisatie. Facebook kan je verwijderen wanneer je je daar niet aan houdt. Zonde van al het werk! Veel bedrijven vinden het nadeel van een Fanpage dat ze dan geen mensen kunnen toevoegen als vriend, maar zorg er gewoon voor dat je een pagina hebt die interessant gevonden wordt. Zo krijg je loyale fans.
  • Niet iedereen ziet mijn updates!?!
    Wanneer je een update plaatst op je Facebook pagina betekent dit niet dat al je fans deze zullen zien. Door de toename aan berichten op Facebook filtert Facebook berichten om iedere gebruiker voor hem of haar het meest relevante nieuws te tonen.
  • Vergroot de loyaliteit met je bestaande klanten
    Veel bedrijven zetten Facebook in om nieuwe klanten te vinden. Het gaat op Facebook echter om het vergroten van de loyaliteit van je bestaande klanten. 84% van je fans op Facebook zijn namelijk ook klant van je of klant geweest.
  • Het nieuwsoverzicht is het epicentrum van Facebook
    Het draait op Facebook niet alleen om je Fanpage. Minder dan 1% van je fans komen terug op pagina die ze liken. Het gaat er dus om dat je goed zichtbaar bent in het nieuwsoverzicht van je fans. Het nieuwsoverzicht in Facebook is het epicentrum. Daar wordt 50% van de tijd doorgebracht.
  • Mensen volgen 8 merken
    Gemiddeld volgen mensen 8 merken op social accounts. Zorg er dus voor dat jij content deelt dat interessant is voor je doelgroep om ook tot die 8 merken te behoren.
  • Focus op 20% van je fans
    Focus je op 20% van je fans om snel meer Likes te creëren. Deze 20% van je fans zorgen voor 80% van je resultaat op Facebook.
  • Praat niet alleen over jezelf
    Veel bedrijven gebruiken Facebook alleen om te vertellen wat ze doen. Gebruik Facebook niet alleen om te roepen hoe goed je bent. Wordt geen Ivo Niehe. Ga de interactie aan met je doelgroep.
  • Je fanpage is geen reclamefolder
    Je Facebookpagina is niet je reclamefolder. Je mag natuurlijk wel je reclamefolder plaatsen op je pagina, maar gebruik daar dan een app voor.
  • Kijk uit met winacties!!
    Een Facebook wedstrijd of win-actie moet altijd plaats vinden op een aparte app op je pagina en dus niet via je timeline. Wanneer je dan een winactie plaatst op je Facebookpagina, zorg er dan in ieder geval voor dat de prijs relevant is. Tenzij je een Apple dealer bent, moet je bijv. geen Ipad aanbieden. De mensen die je zullen gaan volgen zijn niet loyaal. Die zijn niet geïnteresseerd in jou, maar in de Ipad. Zij zullen je ontvolgen wanneer je de prijs hebt uitgedeeld.

Wat moet je dan wel op Facebook plaatsen?

De belangrijkste stappen voor Facebook Marketing en succes op Facebook zijn: luisteren, bouwen, adverteren en activeren. De kans is zeer groot dat ook jouw doelgroep ook op Facebook zit. Zorg dan ook voor interessante content op je pagina. Maar wat is interessant?

  • Foto’s, teksten, video’s of links?
    Foto’s worden op Facebook het vaakst leuk gevonden en het meest gedeeld en er wordt het meest op gereageerd. Video’s doen het wat minder, maar leuke filmpjes worden weer heel veel gedeeld. Teksten doen het ook aardig op Facebook, maar houdt het wel kort. De interactie neemt namelijk af na 240 tekens. Daarnaast wordt de update na 160 tekens afgebroken. Zorg dus dat de kern en eventuele call-to-action in de eerste 160 tekens staat. Links naar bijv. je website werken het slechts op je fanpage, hoewel dit wel het vaakst door bedrijven geplaatst wordt.
  • Zorg voor interactie
    Hoe krijg je interactie op Facebook? Stel vragen! Gebruik daarbij ook de kracht van foto’s. Laat mensen bijv. kiezen uit meerdere foto’s welke ze het mooiste vinden. Maar reageer ook op vragen die je gesteld worden.
  • Nostalgie werkt!
    Vul ook de geschiedenis in op je timeline en plaats daarbij oude foto’s. Nostalgie werkt namelijk op Facebook. Ook werkt het om in te spelen op actualiteit en op evenementen (zoals ik nu doe met deze blog).
  • Hoe vaak en wanneer updates plaatsen?!?
    Plaats niet te veel, maar ook niet te weinig updates op je pagina. Bij teveel zullen je fans zich gaan irriteren en je unliken. Bij te weinig updates wordt de kans dat Facebook je bericht aan je fans toont kleiner. Probeer minimaal 2 tot 3 updates per week te plaatsen. Er is geen beste moment om je updates te plaatsen, wel is bekend dat de updates in het weekend voor de meeste interactie zorgen (daarom deze blog ook op zaterdag ;-)). Belangrijk is in ieder geval dat je updates plaatst wanneer je doelgroep ook actief is op Facebook. Plaats niet alleen tijdens je eigen werktijden, je kan ook berichten inplannen op andere data.

Na een leerzame en inspirerende lezing gaf Peter tot slot nog 11 contenttips:

  1. Gebruik de kracht van foto’s en video’s
  2. Moedig interactie aan
  3. Geef een kijkje in de keuken
  4. Houd het luchtig
  5. Wees positief
  6. Laat je historie zien
  7. Speel in op de actualiteit
  8. Geef handige tips
  9. Gebruik feedback ook echt
  10. Breng Facebook offline tot leven
  11. Beloon je fans

Interessant artikel? Deel het!

Vond je dit artikel interessant en waardevol? Delen wordt gewaardeerd. Of laat hieronder een reactie achter.