Website Wehkamp in 1997

Kun jij je nog voorstellen hoe een website er in 1997 uit zag? Ik was toen 12 jaar en heb geen idee meer.

De reden dat ik daar aan terug dacht, is dat ik onlangs op npo.nl een aflevering van 2 Vandaag uit 1997 zag. Het ging over de potentie van internet. De echte doorbraak heeft dan nog niet plaats gevonden. Maar bedrijven zien er wel potentie in. O.a. Wehkamp gaat investeren in online winkelen.

Stel je eens voor: je bent eigenaar van een restaurant in Raalte. Iemand is op z'n mobiel op zoek naar een restaurant in de buurt en komt op jouw website terecht. Helaas is jouw website niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Wat denk je dat er gebeurd? Juist ja, hij of zij vertrekt weer. Gemiste kans!

Op 1 juni 2012 is de nieuwe telecomwet van kracht geworden. In deze wet zijn ook cookieregels verwerkt. Er is nog veel onduidelijk wat deze regels nu precies zijn en velen weten niet waar ze aan toe zijn. Met de nieuwe regelgeving is elke website wettelijk verplicht om de bezoeker te informeren over het gebruik van cookies op de website en waar deze voor gebruikt worden. Daarnaast moet je de gebruiker de mogelijkheid bieden om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies op de computer. OPTA zal de cookiewetgeving handhaven en bij overtreding heeft OPTA de bevoegdheid een waarschuwing en boetes op te leggen tot € 450.000,00.

In deze blog leg ik uit wat cookies zijn en waar deze voor gebruikt worden.

Steeds vaker zie ik dat bedrijven, verenigingen en stichtingen een profiel (gebruiker) aanmaken op Facebook. Maar is het gebruik van een profiel wel de juiste manier voor deze doelgroep? Mijn mening is van niet. En mag het eigenlijk wel van Facebook? In deze blog probeer ik dit verder toe te lichten. Wat is eigenlijk het verschil tussen een profiel en een fanpage en wat zijn de voor- en nadelen van een fanpage ten opzichte van een gewoon profiel.