Er zijn uitzonderingen! Als jij de enige persoon ter wereld bent die doet wat jij doet. En je al bekend bent bij de doelgroep. Ja, dan hoef je niet veel aan marketing te doen.
Maar voor 99,9% van de ondernemers geldt dat ze iets aan marketing moeten doen. Dit kan zijn via SEO, e-mailmarketing, betaalde advertenties, sociale media of iets anders.
Het brengt je bedrijf onder de aandacht van potentiële klanten die mogelijk geïnteresseerd zijn in jou. Je geeft iemand de kans om meer te leren over hoe je ze helpt, wat kan leiden tot een gesprek en hopelijk een aankoop.
Veel ondernemers zijn erg druk, maar met alles wat er nu in de wereld gebeurt, kan dat zo veranderen. Een van de grootste fouten is het verlagen van je marketingbudget. Is het de moeite waard om de zichtbaarheid bij je potentiële klanten te verliezen? Denk goed na, zonder marketing wordt je bedrijf onzichtbaar voor je ideale klant.
Misschien ben je met je marketing sterk afhankelijk van verwijzingen van bestaande klanten of relaties. Super krachtig. Maar wat gebeurt er als verwijzingen opdrogen?
Wees niet te afhankelijk van 1 marketingactiviteit. Kijk wat werkt en investeer daar tijd in. Werkt iets niet goed, verander dan dingen of probeer iets nieuws. Er zijn veel manieren om de aandacht van je ideale klanten te trekken.
Vergeet niet je concurrenten in de gaten te houden. Let op wat ze doen en laat ze geen klanten onder je neus vandaan halen. Stilstaan kan dodelijk zijn. Zorg dat je je concurrentie voorblijft.