Maar dat AI (kunstmatige intelligentie) daarin een belangrijke rol gaat spelen, lijkt wel zeker. Onlangs zat ik met verbazing te kijken naar een item bij Op1 met Alexander Klöpping. Hij liet zien hoe hij binnen een paar seconden een opiniestuk liet schrijven met de AI-tool ChatGPT. Ik heb de proef op de som genomen en deze tool antwoord laten geven op de vraag uit de titel. Wel met de opdracht het kort te houden:
In de toekomst zal online marketing zich steeds meer richten op personalisatie en het bieden van gepersonaliseerde ervaringen voor de consument. Dit zal mogelijk gemaakt worden door het gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning. Sociale media en influencer marketing zullen een belangrijke rol spelen in het overbrengen van boodschappen. Virtual en augmented reality zullen ook steeds vaker gebruikt worden. De focus zal liggen op het creëren van een naadloze en gepersonaliseerde ervaring voor de consument.
Geen speld tussen te krijgen. Toch?! Is AI dan een kans of bedreiging? Hoe beangstigend ik het ook vind, denk ik niet dat we er aan gaan ontkomen dat deze trend zich doorzet. En op dit moment heeft het al grote impact op online marketing. Daarnaast kan het ons ook helpen bij het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden. Bijvoorbeeld bij het schrijven van een column als de inspiratie eens ontbreekt.
Nog op zoek naar een goed recept voor kerst? Vraag ChatGPT eens.