De eerste vraag die ik stel, is waarom ze dat willen. Vaak is het antwoord dat ze het belangrijk vinden voor de branding en herkenbaarheid van hun bedrijf. En omdat ze natuurlijk trots zijn op hun bedrijfsnaam en logo. En dat mag/moet ook (ik ben ook trots op dat van ons). Ook de herkenbaarheid van jouw bedrijf op de website is erg belangrijk.
Maar het gaat op de website niet om jou. De website is er om de doelgroep van jouw bedrijf te dienen. De meeste bezoekers op jouw website hebben een ‘probleem’ en zoeken een oplossing. Maar lost jouw logo het ‘probleem’ van de bezoeker op? Meestal niet!
Door het logo groter te maken wordt belangrijke informatie voor de bezoeker naar beneden gedrukt. Deze informatie verdwijnt mogelijk onder de vouw en daardoor moet de bezoeker scrollen. Dit doet afbreuk aan het doel van de website. De content boven de vouw bepaalt meestal of hij of zij op jouw website blijft.
Het logo mag dus best prominent links bovenaan op de website staan, maar zorg dat het niet te dominant is en focus op de behoefte van de klant. Want jij hebt jouw klant toch meer te bieden dan alleen je bedrijfsnaam en logo?