Agnes Folkersma van ‘Tekst die Spreekt’ deelde onlangs een mooi advies op LinkedIn waar ik mij volledig in kan vinden: ‘Wacht niet te lang met het online zetten van jouw website’.
Voor haar bedrijf heb ik een nieuwe website gerealiseerd. De website werkt correct in alle browsers en op verschillende formaten. De teksten kloppen in de basis. Echter, er moeten nog extra pagina’s worden toegevoegd en onderdelen worden geoptimaliseerd. Toch hebben we besloten de website al live te zetten. Was ie af? Voor 80-85%. Maar haar (potentiële) klanten weten niet wat ze nog missen.
Het mooie is dat ze sindsdien wel wekelijks nieuwe aanvragen krijgt. Meer dan daarvoor. En dat is precies wat je als ondernemer wilt.
Hoe weet je nu of jouw website klaar is om live te zetten? Stel jezelf daarvoor de volgende vragen:
- Staat de juiste content op de website? Zorg dat er geen fouten of onwaarheden op staan;
- Kunnen zoekmachines de website zien? Zorg dat zoekmachines jouw website kunnen indexeren;
- Brengt het jouw merk goed over? Controleer of de branding correct is doorgevoerd;
- Is het duidelijk welke producten en diensten je aanbiedt? Als jij niet vertelt hoe je het ‘probleem’ van potentiële klanten oplost, nemen ze ook geen contact op;
- Vertelt het de mensen wat ze moeten doen? Jouw website heeft als doel dat de bezoeker actie onderneemt. Is dat niet duidelijk, dan levert het niets op;
- Werkt het op mobiel? Zorg dat de website goed werkt op mobiel/tablet en dat de bezoeker ook daar gemakkelijk in staat is tot de gewenste actie over te gaan;
Dus, wacht niet te lang met het online zetten van de website, want dan loop je NU al opdrachten mis.
Deze column verscheen ook op somonline.nl.