Google geeft het volgende antwoord op deze vraag:
“Het weigeringspercentage is het percentage bezoeken van één pagina, oftewel bezoeken waarbij de bezoeker uw site alweer verlaat op de instappagina. Met deze statistiek kunt u de bezoekkwaliteit meten. Een hoog weigeringspercentage geeft meestal aan dat de instappagina’s van uw site niet relevant zijn voor uw bezoekers. Hoe interessanter uw bestemmingspagina’s zijn, hoe meer bezoekers u op uw site zult zien. U kunt weigeringspercentages minimaliseren door speciale bestemmingspagina’s (landingpages) te maken voor elk zoekwoord en elke advertentie die u weergeeft. Bestemmingspagina’s moeten de informatie en services bevatten die in de advertentietekst zijn beloofd.”
Het bouncepercentage is het aantal bezoekers in procenten dat je website bezoekt, maar niet verder klikt op je website en weer terug gaat naar de vorige website bijv. Google of de website afsluit. Het gaat dus om de bezoekers die maar 1 pagina op je website hebben bekeken.
Vaak komen deze bezoekers binnen via een zoekwoordcombinatie of link op een externe website. Een hoog bouncepercentage geeft aan dat de bezoeker de pagina waar ze op binnenkomen niet relevant genoeg vindt. Maar ligt dit dan aan je website of geeft je bezoeker een verkeerde zoekopdracht? Dat laatste kan dan weer betekenen dat je website eigenlijk op de verkeerde zoekwoorden wordt gevonden. Zo kom je dus vaak weer terug bij je eigen website.
Wat een normaal bouncepercentage is, is moeilijk te zeggen en ligt aan het type website en type pagina. Een bouncepercentage tussen de 40 en 60% is over het algemeen normaal.
Is een hoog bouncepercentage dan erg?
Nou dit is erg afhankelijk van het soort pagina op je website. Is het een nieuwspagina of blogpagina dan zal je zien dat het bouncepercentage hoger ligt dan op andere pagina’s. Een hoog bouncepercentage op je belangrijkste pagina’s of bijvoorbeeld je landingpages is natuurlijk ongewenst. Landingpages zijn namelijk geschreven om juist goed gevonden te worden in de zoekmachines met als uiteindelijke doel dat de bezoeker contact met je opneemt, een offerteaanvraag doet of zelfs direct al een product koopt in je webshop.
Wat is er dan belangrijk om te analyseren in Google Analytics?
Vooral onder het kopje ‘Inhoud’ kan je veel informatie vinden. Hier kan je per specifieke pagina op je website zien wat het bouncepercentage is ten opzichte van het gemiddelde van je website. Zie je bijv. dat hier je landingpages een hoog bouncepercentage hebben dan is het zaak deze bij te sturen. Maar ook kan je via de zoekwoorden veel informatie bekijken, zo kan je bijv. zien of bezoekers wel met de juiste zoekwoorden op je pagina terecht komen of dat deze groep niet je eigenlijke doelgroep is.
Het bouncepercentage is maar een klein onderdeel van Google Analytics maar naast het meten van conversie wel 1 van de belangrijkste onderdelen naar mijn mening. Wat zijn jouw ervaringen van je bouncepercentage van je website, deel ze met ons en we duiker er dieper op in!