Stel jezelf eens voor: je staat in een kroeg en iemand die je nooit eerder hebt gezien stapt op je af en vraagt je ten huwelijk. Daar sta je dan met je bek vol tanden. Ik verwacht dat 99% van jullie nee zal zeggen en geschokt zal weglopen.
Eigenlijk gebeurt iets vergelijkbaars op veel websites. Op veel websites vind je op de homepagina direct in beeld een opdringerige knop ‘KOOP MIJ, KOOP MIJ, KOOP MIJ’.
Eigenlijk komt die knop te snel. Het kan je potentiële klant zo afschrikken dat ‘ie van je website weggaat. In 99% van de gevallen komt ‘ie dan ook niet terug. Je moet eerst het vertrouwen van je bezoeker winnen. Hij wil weten of jij zijn probleem op kunt lossen en wil weten wat voor kwaliteit je te bieden hebt.
Beter is om je bezoeker in kleine stapjes te verleiden en pas in een latere fase de koop-knop te tonen. Op de homepagina kun je de bezoeker beter doorsturen naar een projectpagina of pagina met referenties om het vertrouwen te winnen.
Nog beter is om een gratis weggever aan te bieden. Dit in de vorm van een e-book of gratis adviesgesprek. Hierbij vraag je de bezoeker een e-mailadres achter te laten. Vervolgens kan je in een serie opeenvolgende e-mails het vertrouwen winnen, zodat je van een lead een klant kan maken.
Dus, weet niet bang. Ik vraag je niet ten huwelijk. Maar snap je nu de metafoor met het ten huwelijk vragen? Eigenlijk werkt het met een relatie hetzelfde, van een eerste contact, tot het uitwisselen van een telefoonnummer, tot een eerste date, tot het krijgen van verkering, tot misschien wel trouwen. En zo moet dat ook met je klanten. Loop niet te hard van stapel. Dat schrikt alleen maar af.
Ideeën uitwisselen?
Doe ons een belletje. Of een mailtje, mag ook. En wie weet gaan we straks op date 😉