Gebruik nooit meer: Welkom op onze website

Het probleem is dat het vaak ook nog eens op de meest prominente plek op de homepagina staat. En in de titel van een zoekresultaat in Google. Juist de posities waar jij de belangrijkste zoekwoorden kunt plaatsen als je tenminste gevonden wilt worden in Google. Doodzonde dus!

De tekst wordt weleens vergeleken met een welkomstmat bij de voordeur. Mooi en goed bedoeld, maar had jij je zonder de tekst op de mat niet welkom gevoeld?

Op websites werkt het precies zo. De tekst zegt eigenlijk niets over de mensen achter het bedrijf en welke problemen het op kan lossen. En als jij vanuit Google naar een website gaat, dan voel jij je toch sowieso al welkom? Je bent dan op zoek naar een oplossing voor je probleem. Niemand is op dat moment geïnteresseerd in een welkom. De bezoeker wil binnen een paar seconden zien of jij het probleem op kunt lossen.

Hoe heet je bezoekers dan wel welkom op je website?

Hieronder deel ik 3 tips hoe je mensen dan wel welkom kunt heten op je website. Eigenlijk tips hoe jij je website in het algemeen kunt verbeteren.

Tip 1 – Plaats belangrijke zoektermen in de pagina titel

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van de website van Keuken- en Meubelmakerij P.J. van der Vegt waarbij in het rood de pagina titel is omkaderd. Op veel websites zie je daar ‘Welkom op onze website’ of ‘Home’ staan. Hier kan je veel beter de titel van die pagina plaatsen met de zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Dit het liefst in een H1-kop.

Tip 2 – Zorg ervoor dat de bezoeker niet hoeft na te denken of te zoeken

Zorg er voor dat de bezoeker niet hoeft na te denken wanneer ze op je website komen. Je hebt namelijk maar een paar seconden (lees ook: Doorstaat jouw website de blinddoektest?) om de bezoeker te overtuigen om te blijven.

Bij het realiseren van websites hanteer ik een aantal stelregels voor het ontwerp:

  • Het logo links bovenaan met een link terug naar de homepagina. En niet gecentreerd in het midden of onderin beeld. Uit onderzoek van Nielsen Norman Group is gebleken dat gecentreerde logo’s zorgen voor een lager gebruiksgemak van een website.
  • Een horizontaal menu direct onder of naast het logo, met links altijd een knop naar home en rechts altijd een knop naar contact.
  • Geen wisselende fotocarrousel / slider onder het menu, ten eerste blijkt uit meerdere onderzoeken dat sliders niet werken en dat de bezoeker over het algemeen maar 1 foto ziet. Verder zorgt het voor irratatie omdat de sliders vaak net te snel wisselen en leidt het af van het doel dat je voor ogen hebt.

Houd het simpel en eenvoudig zoals in onderstaand voorbeeld.

Tip 3 – Neem je bezoeker bij de hand

Neem je bezoeker bij de hand op je website. Het is belangrijk dat de bezoeker zijn/haar weg vindt op de website en op het juiste moment kan overgaan tot een aanvraag (contactaanvraag, bellen, mailen of formulier invullen). Dit in zo min mogelijk stappen, maar wel in de juiste stappen waarbij elke pagina één belangrijkste call-to-action bevat, dit naar de volgende stap op weg naar je doel. Je kan van een bezoeker niet verwachten dat wanneer deze op de website komt, die ook direct een product of dienst bij je aanschaft.

Tip 4 – Los het probleem van je bezoeker op

Oke, nog één extra tip dan en misschien wel de belangrijkste. Los het probleem van je bezoeker op. Het gaat er niet om wat jij de bezoeker wilt vertellen, het gaat er om dat de bezoeker meteen vindt wat ze zoeken.

Dus heet jij jouw bezoekers nog steeds welkom op de website? Verander dat dan snel! Afgesproken?

Gerelateerde berichten